سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اصول روانشناسی رنگ در طراحی وبسایت

روانشناسی رنگ در طراحی سایت

رنگ قدرتمند است ،نه تنها بر احساس افراد بلکه بر روی آنچه انجام می دهند نیز تأثیر می گذارد. روانشناسی رنگ می تواند به تقویت برند شما ، تشویق فروش و حتی هدایت بازدید کنندگان به سمت صفحات یا اقدامات خاص در وب سایت شما کمک کند.در این مقاله به اصول روانشناسی رنگ در طراحی وبسایت می پردازیم.

مطالعه Google 2012 با عنوان “نقش پیچیدگی بصری و نمونه سازی اولیه در مورد برداشت اول از وب سایت ها: تلاش برای درک احکام زیبایی شناسی” تأیید می کند که برای تشکیل نظر اولیه کاربر از سایت کمتر از 50 میلی ثانیه طول می کشد. به عبارت دیگر: به طور میانگین کاربر پس از گذشت تنها 0.05 ثانیه تصمیم می گیرد که در وب سایت شما بماند یا آن را ترک کند.

نقش رنگ در بازاریابی برند

رنگ ، نقش مهمی در بازاریابی برند دارد. مشتریان تمایل دارند با مارک های مختلف ارتباط برقرار کنند و بر اساس رنگ هایی که توسط یک مارک به تصویر کشیده شده است ، اقدامات خاصی انجام دهند.

زیبایی شناسی رنگ در واقع رعایت اصول روانشناسی رنگ در طراحی وبسایت است که باعث ایجاد احساسات مثبت در مشتریان بالقوه و تقویت پیام برند خواهد شد.

از طرف دیگر ، یک وب سایت با رنگ های اشتباه از نظر بصری از بین می رود و با بازدید کنندگان ارتباط برقرار نمی کند. و نمی تواند اعتماد مشتری را به تصویر برند تقویت کند و مشتری ممکن است در پایان به سایت دیگری برود . در اینجا به اهمیت رعایت اصول روانشناسی رنگ در طراحی وبسایت بیشتر پی می بریم.

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ ، علمی است که تعیین می کند چگونه رنگ بر رفتار انسان تأثیر می گذارد. روانشناسی رنگ در واقع شاخه ای از روانشناسی رفتاری است. کافی است بگوییم که این یک زمینه بسیار پیچیده است. برخی از بدبینان به دلیل دشواری در آزمایش تئوری ها ، حتی کل حوزه روانشناسی رنگ را نیز رد می کنند.

واقعیت های کلیدی برای نظریه رنگ وجود دارد که غیرقابل انکار است. Satyendra Singh در یک مطالعه کلاسیک در مورد رنگ ، مشخص کرد که  90 ثانیه صرف تعامل با  مشتری درباره یک محصول می شود و ، 62-90? از این تعامل فقط با رنگ محصول تعیین می شود.

روانشناسی رنگ یک زمینه مورد مطالعه برای رهبران ، مدیران اداری ، معماران ، باغبانان ، سرآشپزها ، طراحان محصول ، طراحان بسته بندی ، صاحبان فروشگاه است. موفقیت ما به نحوه استفاده از رنگ بستگی دارد.

چگونه باید از رنگ ها استفاده کنید؟

از آنجا که رنگ فراگیر است ، باید درک کنیم که باید از نکات رنگی استفاده کنید. در این مقاله به استفاده از رنگ در طراحی وب سایت پرداخته شده است. به طور خاص ، ما در مورد رنگ بندی یک وب سایت صحبت می کنیم ، که شامل رنگ های گرافیک ، نوع تیتر ، مرزها ، پس زمینه ها ، دکمه ها و پنجره ها است.

تعیین یک طرح رنگی

بعید به نظر می رسد سایتی ایجاد کنید که فقط یک رنگ داشته باشد (مگر اینکه صرفاً تک رنگ باشد) بنابراین باید رنگ کلی سایت و هر رنگ فردی و همچنین چگونگی عملکرد آنها را در نظر بگیرید. همچنین تأثیر آن بر کاربر و اینکه چگونه رنگ های ثانویه با رنگ اصلی متناسب باشد.

با توجه به این نکته ، شما باید هنگام مخلوط کردن رنگ ها مراقب باشید و برای کمک به شما در این امر ، می  سه روش اصلی ترکیب رنگ را قرار داده ایم.

1.  ترکیب رنگ سه گانه

این ابتدایی ترین و متعادل ترین روش است که از لرزش و مکمل رنگ استفاده می کند. با استفاده از چرخه رنگی 12 مرحله ای ، می توانید هر سه رنگ را که در فاصله 120 درجه از یکدیگر قرار دارد ، برای پس زمینه ، محتوا و پیمایش انتخاب کنید.

رنگ سه گانه

2. ترکیب (تقسیم کاملی)

روش دوم کمی دشوارتر است و ممکن است مجبور شوید برای درست کردن آن آزمایش کنید ، اما اگر به درستی انجام شود می تواند بسیار مؤثر باشد. این مفهوم از چهار رنگ استفاده می کند . دو جفت متضاد (نزدیک روی چرخه رنگ) و دو جفت مکمل (در سراسر چرخه رنگ).

رنگ ترکیب

3. ترکیب رنگ آنالوگ

این روش فقط روی رنگ های مکمل تمرکز دارد و شما باید هنگام تصمیم گیری در مورد آنچه می خواهید این طرح به کاربر بگوید ، مواظب باشید. از آنجا که رنگ و لعاب رنگ های انتخابی را برجسته تر می کند ، می تواند بیش از حد اغراق آمیز شود.

رنگ آنالوگ

استفاده از رنگ مناسب به روش درست

رنگ یک چیز پیچیده است. شما باید از آن به روش صحیح ، در زمان مناسب ، با مخاطبان مناسب و برای هدف درست استفاده کنید.

برای نمایش شور و نشاط ، شما می خواهید بسیاری از رنگ های روشن و پر جنب و جوش ، احتمالاً برخی از قرمزها ، سبزیجات و شاید یک چاشنی زرد برای اندازه گیری مناسب داشته باشید. اگر از طرف دیگر ، محصولی را به زنان می فروشید ، نمی خواهید از قهوه ای یا نارنجی استفاده کنید. شاید به همین دلیل باشد که L’Oreal در صفحه اصلی تجارت الکترونیکی خود از سیاه و سفید ، با پوشش بنفش استفاده می کند.

نکاتی درباره رنگ که باعث بهبود بازدیدِسایت شما می شود:

1. زنان خاکستری ، نارنجی و قهوه ای را دوست ندارند. آنها آبی ، بنفش و سبز را دوست دارند.

تفاوت های جامعه شناختی بین ترجیحات رنگ ، خود یک شاخه کامل از مطالعه است.در یک نظرسنجی در مورد رنگ و جنسیت ، 35? از خانم ها اظهار داشتند که رنگ آبی رنگ مورد علاقه آنها است ، پس از آن بنفش (23?) و سبز (14?). 33? از خانمها اعتراف کردند که رنگ نارنجی کمترین رنگ مورد علاقه آنها بود ، پس از آن قهوه ای (33?) و خاکستری (17?).

مطالعات دیگر این یافته ها را تأیید کرده اند و نشانگر عدم تمایل زن به تناژ های خاکی و اولویت برای رنگ های اولیه هستند. نگاه کنید که چگونه این بازی انجام می شود.  تقریباً به هر سایت تجارت الکترونیکی که مخاطب آن زن است مراجعه کنید تا این تنظیمات رنگی زنانه را تأیید کنید.

2. مردان رنگ بنفش ، نارنجی و قهوه ای دوست ندارند. مردان رنگ آبی ، سبز و سیاه را دوست دارند.

اگر برای مردان بازاریابی می کنید ، رنگهایی هستند که باید از آن دوری کنید: بنفش ، نارنجی و قهوه ای. در عوض از رنگ های آبی ، سبز و سیاه استفاده کنید. با این حال ، برای برخی این تعجب آور است که قهوه ای انتخاب مورد علاقه مردها نیست.

3. برای رشد اعتماد کاربر از رنگ آبی استفاده کنید.

آبی یکی از پراستفاده ترین رنگ هاست. افراد زیادی  آبی را دوست دارند.رنگ آبی رنگ اعتماد ، آرامش ، نظم و وفاداری است.رنگ آبی می گوید: ” به من اعتماد کنید. . . به آنچه می گویم اطمینان داشته باشید! “رنگ آبی به ذهن آرامش می بخشد. اغلب به عنوان صلح آمیز ، آرام ، ایمن و منظم توصیف می شود.

در جامعه تحقیق درباره تأثیرات روانشناختی رنگ آبی توافق گسترده ای وجود دارد. پیام لطیف آن از اعتماد به نفس و آرامش صدق می کند. می توانید از این طریق به نفع خود در وب سایت و صفحات ورود استفاده کنید.

4. رنگ زرد برای هشدارهاست.

رنگ زرد رنگ هشدار دهنده است. از این رو ، رنگ زرد برای علائم هشدار دهنده ، سیگنال های راهنمایی و رانندگی استفاده می شود.

به نظر می رسد عجیب است که برخی روانشناسان رنگ زرد را رنگ شادی اعلام می کنند. Business Insider گزارش می دهد که “مارک ها از رنگ زرد برای نشان دادن سرگرمی و دوستانه بودن استفاده می کنند.” این احتمال وجود دارد که رنگ های زرد رنگشیطنت را نشان دهند. با این وجود ، از آنجا که رنگ زرد باعث تحریک مرکز هیجان مغز می شود ، احساس بازیگوشی ممکن است صرفاً حالت افزایش احساسات و پاسخ باشد ، نه دقیقاً شادی.

از انرژی زرد روشن برای انرژی دادن به افراد یا ایجاد احساس خوشبختی استفاده کنید. برای یک احساس آرامش بیشتر از زردهای نرم و سبک استفاده کنید. رنگ زرد برای جلب توجه به متن و دکمه ها بسیار مناسب است.

طراحی سایت با رنگ زرد

5. سبز برای محصولات محیطی و فضای باز ایده آل است.

شاید بصری ترین ارتباط رنگی سبز باشد ، رنگ فضای بیرون ، دوستدار محیط زیست ، طبیعت و محیط زیست است. سبز در اصل یک نماد کروماتیک برای خود طبیعت است.
جدا از نشانگر ظاهری نسبتاً آشکار در فضای باز ، رنگ سبز نیز می تواند باعث بهبود خلاقیت شود. یک مطالعه با عنوان “اثر سبز” ، نشان داد که شرکت کنندگان در هنگام ارائه از رنگ سبز ، بر خلاف هر رنگ دیگری ، دارای خلاقیت بیشتری بودند.

طراحی سایت با رنگ سبز
6.نارنجی رنگی سرگرم کننده است که می تواند احساس عجله یا ضربه را ایجاد کند.

نکته مثبت نارنجی این است که می توان از آن به عنوان رنگ “سرگرم کننده” استفاده کرد. به گفته برخی ، نارنجی به تحریک فعالیت بدنی ، رقابت و اعتماد به نفس کمک می کند. به همین دلیل ممکن است نارنجی زیاد توسط تیم های ورزشی و محصولات کودکان استفاده شود.

7. رنگ سیاه احساس لوکس و ارزش را می افزاید.

روانشناسی رنگ می گوید ، هر چه رنگ تیره تر ، لوکس تر است. سیاه همچنین می تواند با ظرافت ، پختگی و قدرت همراه باشد ، این دقیقاً همان چیزی است که طراحان لوکس و سایت های تجارت الکترونیکی پرمصرف از شما می خواهند احساس کنید.

طراحی سایت با رنگ مشکی

8. برای تماس با شما از رنگ های اصلی روشن استفاده کنید.

در محیط های تست دقیق ، بالاترین رنگ های تبدیل کننده تماس برای اقدام به خرید ، رنگهای اصلی و ثانویه روشن ، قرمز ، سبز ، نارنجی و زرد هستند.

رنگ های تیره مانند سیاه ، خاکستری تیره ، قهوه ای یا بنفش نرخ تبدیل بسیار کمی دارند. آنهایی که روشن تر هستند نرخ تبدیل بالاتری دارند.

9. از سفید غافل نشوید.

در بیشتر مطالب روانشناسی رنگ ، یک ویژگی فراموش شده وجود دارد. شاید به این دلیل باشد که نظریه پردازان رنگ نمی توانند در مورد اینکه رنگ سفید است یا خیر ، توافق کنند.

استفاده گسترده از فضای سفید یک ویژگی طراحی قدرتمند است. به عنوان مثال ، محبوب ترین وب سایت جهان را انتخاب کنید. در اصل همه  آن سفید است:

رنگ سفید اغلب فراموش می شود زیرا استفاده اصلی آن به عنوان یک رنگ پس زمینه است. امروزه بیشتر وب سایتهای با طراحی خوب از فضای سفید زیادی استفاده می کنند تا احساس آزادی  و تنفس ایجاد کنند.

طراحی سایت با رنگ سفید

10.چه موقع از قرمز استفاده کنید.

برای جلب توجه به چیزی یا ایجاد هیجان از رنگ قرمز به عنوان یک رنگ تاکید استفاده کنید. قرمز می تواند برای مواد غذایی ، مد ، سرگرمی ، ورزش ، بازاریابی ، تبلیغات ، خدمات اضطراری و مراقبت های بهداشتی مفید باشد.

بیش از حد از آن استفاده نکنید! هیجان بیش از حد می تواند چیز بدی باشد. قرمز به طور کلی برای کالاهای لوکس ، محتوای مرتبط با طبیعت یا وب سایت ها یا خدمات حرفه ای مناسب نیست.

طراحی سایت با رنگ قرمز

11.چه زمانی از رنگ صورتی استفاده کنیم.

اگرچه صورتی رنگ قرمز است ، اما فراتر از رنگ های قرمز ارتباط های خاصی دارد. صورتی نمایانگر پختگی ، اخلاص و عشق است. فاقد کنایه های خشن و عصبانی از رنگ قرمز است و می تواند کاملاً تسکین دهنده و ملایم باشد.

صورتی برای محصولات زنانه یا سایت هایی که دارای محتوا مخصوص زنان و دختران جوان است بسیار مناسب است.صورتی های روشن می توانند حالت خنده دار داشته باشند و برخی از سایت ها را می توانند خیلی احساساتی یا شیرین کنند.

نتیجه

اینترنت مکانی رنگی است و چیزهای زیادی وجود دارد که با استفاده از رنگ به روشی صحیح ، در زمان مناسب ، با مخاطب مناسب و با هدف مناسب می توان به نتیجه رسید.با رعایت کردن نکاتی که در بالا درباره ی اصول روانشناسی رنگ در طراحی وبسایت  ذکر شد،می توان به طراحی سایتی رسید که کاربران زیادی را به خود جذب می کند و سایت محبوب کاربران است.تمام این مطالب که در بالا ذکر شد تاثیر مستقیم و به سزایی بر روی رابط کاربری و تجربه کاربری دارد که در مقالات قبلی به آن پرداخته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.نظر شما درباره ی رنگ ها چیست؟و چه احساسی نسبت به آن دارید؟در قسمت دیدگاه نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع : ttmweb.ir